Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada praktykę operatora Orange, związaną z przesyłaniem abonentom powiadomień, które mogą aktywować płatne usługi.
Komunikaty wysyłane przez sieć Orange, mają formę SMS-ów FLASH
Odbiorca takiej wiadomości dostaje na swój telefon krótki komunikat, pod którym są dwa przyciski „OK" i „Anuluj". Konstrukcja takiej wiadomości może wskazywać, że ma ona charakter czysto informacyjny. Tymczasem jeśli konsument wybierze „OK”, aktywuje płatną usługę, a SMS, który ją aktywuje, wysyła się automatycznie z numeru abonenta.
Poza zautomatyzowaniem wysyłki problemem dla konsumenta może być też to, że wiadomość nie archiwizuje się w skrzynce odbiorczej, więc konsument nie ma możliwości sprawdzenia, czy faktycznie otrzymał taki komunikat. SMS-y FLASH są wykorzystywane np. w przypadku usługi „Gdzie jest dziecko”. Przykładowy komunikat: "Chroń Bliskich łatwo i szybko z Gdzie Jest Dziecko SPRAWDZ nowa aplikacje. Włącz 1mc za 0zl, potem 7,98 Reg. orange.pl".
Z powodu braku możliwości archiwizowania tego typu wiadomości, trudno wykazać że doszło do nieświadomej aktywacji, a tym samym zgromadzić materiał dowodowy w tej sprawie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje o przekazywanie dowodów w postaci zrzutów ekranu otrzymanych powiadomień, billingów, nazwy i okoliczności aktywacji usługi oraz treści otrzymanych powiadomień. Te informacje pozwolą na wykazanie, że praktyki stosowane przez operatora są nieuczciwe.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie