Wiadomości z Żor

Zespół Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Żorach z dotacją unijną. Co zyskał?

  • Dodano: 2021-11-23 14:00, aktualizacja: 2021-12-01 09:36

Pierwsze lata życia dziecka to niezwykle ważny czas. Właśnie dlatego tak istotnym jest, by maluchy miały szansę przebywać w bezpiecznym i sprzyjającym rozwojowi środowisku. O tym, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie naszych pociech do funkcjonowania we współczesnym świecie rozmawiamy z panią Joanną Jośko – dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Żorach.

Pierwsze kroki na ścieżce edukacji

Rola przedszkoli bywa niekiedy bagatelizowana, tymczasem to właśnie w placówkach przedszkolnych najmłodsi nabywają pierwsze umiejętności niezbędne do funkcjonowania w życiu społecznym. Uczęszczanie do przedszkola w istotny sposób wpływa na rozwój intelektualny dzieci, a także przygotowuje do podjęcia nauki w szkole podstawowej. 

Priorytetem naszego przedszkola jest kształcić najmłodsze pokolenie na najwyższym poziomie z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz możliwości – mówi pani Joanna. – Ważne jest dla nas, aby każde dziecko w przedszkolu czuło się bezpiecznie, odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy w dorosłym życiu.

Wychowanie pełne empatii

Chcielibyśmy, by nasi milusińscy wkroczyli w kolejny etap nauki z pewnością siebie i odwagą. Równie istotne jest, by najmłodsi czuli się rozumiani, a także wykazywali się kreatywnością, której nie będą krępować sztywne ramy edukacji „od linijki”. Pozytywny wpływ takiego podejścia na rozwój dzieci dostrzegła Maria Montessori – urodzona w roku 1870 twórczyni pedagogiki Montessori. Jako jedna z pierwszych kobiet-lekarzy we Włoszech, poświęciła się psychiatrii i pedagogice, przez wiele lat doskonaląc swoją metodę. Montessori nie tylko przeciwstawiła się męskiej dominacji w świecie włoskiej medycyny, ale również tradycyjnym modelom nauczania najmłodszych. W roku 1909 otworzyła pierwsze przedszkole oparte na swojej metodzie, która dziś święci triumfy na całym świecie, pozytywnie wpływając na rozwój dzieci i kształtując kolejne pokolenia osób, które nie boją się indywidualizmu i samodzielności. Najbardziej znane słowa Marii Montessori brzmią: „Każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju”.

Za środki z Funduszy Europejskich udało nam się zakupić materiały dydaktyczne wymagane do realizacji tej metody i przeszkolono nauczycieli w zakresie jej stosowania – opowiada pani Joanna. – W ramach projektu nasza nauczycielka ukończyła również studia podyplomowe z pedagogiki Montessori, dzięki temu  w przedszkolu naszym możemy wdrażać jej elementy.

Miejsce przyjazne wszystkim dzieciom

Obecnie coraz częściej poruszany jest temat wykluczania oraz tego, w jaki sposób możemy dbać o inkluzywność. Wychowane w otwartym, nie wykluczającym środowisku dzieci wyrosną na wspierających i tolerancyjnych dorosłych. 

Projekty Unijne  to szansa na wyrównanie możliwości edukacyjnych i rozwojowych najmłodszych. Prowadzimy zajęcia logopedyczne, integracji sensorycznej oraz zajęcia rozwijające umiejętności społeczne – mówi pani Joanna. – Oddział 3-4 latków  w tym roku szkolnym stał się oddziałem integracyjnym, gdzie w grupie mamy troje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym dwoje dzieci z niepełnosprawnością ruchową.  Nasz budynek, który powstał  ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest w pełni dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych – obiekt jest jednokondygnacyjny, a wejścia do sal bezprogowe. Wszystkie nasze sale wyposażone są w dostosowaną do potrzeb niepełnosprawnych toaletę.

Wsparcie, które daje efekty

Nasza rozmówczyni podkreśla, że odpowiednie przygotowanie kadr nauczycielskich ma kluczowe znaczenie we wczesnej edukacji najmłodszych.

W ramach projektu udało nam się również zakupić nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt i narzędzia do rozpoznawania potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dziecka w wieku przedszkolnym – wylicza pani Joanna. – To sprawia, że nasi podopieczni mogą zdobywać wiedzę i rozwijać się w atrakcyjny sposób. Środki pozwalają też, by nasza kadra ciągle się rozwijała poprzez udział w szkoleniach i kursach. Dostęp do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej jest bezcenny, wierzę, że sięgnięcie po Fundusze Unijne wpłynęło pozytywnie na życie wielu dzieci, ich rodziców i nauczycieli.

Historia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Żorach, to tylko jedna z wielu opowieści o tym, jak dotacje unijne zmieniają nasze codzienne życie na lepsze.

Zobacz, jak z funduszami Europejskimi dajemy efekty na: RPO.SLASKIE.PL.

Komentarze (1)    dodaj komentarz »

  • Anita

    Całą moją rozbrykaną trójkę wysłałam do przedszkola, który pracuje na zasadach Marii Montessori i najstarsza moja córka jest w pierwszej klasie i jest jedną z najbardziej samodzielnych osób w klasie. Radzi sobie na tyle dobrze, że jak pojechaliśmy do Leszna na latanie w tunelu aerodynamicznym to wyszło jej całkiem nieźle jak na pierwszy raz :)

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.