Wiadomości z Żor

#Halo! Tu bezpieczny Senior! Kampania edukacyjna skierowana do seniorów

  • Dodano: 2023-10-25 12:45

Z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa oraz Europejskiego Dnia Seniora Warszawski Instytut Bankowości 20 października rozpoczął kampanię edukacyjną „#Halo! Tu bezpieczny Senior”, realizowaną wspólnie z NASK i Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości Policji.

#Halo! Tu bezpieczny Senior! Kampania edukacyjna skierowana do seniorów

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Kampania ma na celu podniesienie świadomości seniorów na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, m.in. wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególną uwagę zwracać będą zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka” oraz liczne modyfikacje tego oszustwa.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.: członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności, kto jest po drugiej stronie.

W ramach kampanii stworzona została ulotka, tj. kieszonkowa ściąga dla seniorów zawierająca najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

  • kiedy zachować szczególną czujność
  • czym warto zawsze pamiętać
  • co zrobić, gdy odbierze się telefon.
#Halo! Tu bezpieczny Senior! Kampania edukacyjna skierowana do seniorów

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również