Miesięcznik „Perspektywy” 27 stycznia 2021 roku opublikował najnowszy ranking uwzględniający 500. najlepszych liceów ogólnokształcących i 300. najlepszych techników w Polsce. Niestety, jury, które sporządziło Ranking Liceów i Techników Perspektywy 2021 nie ma najlepszych wieści dla mieszkańców Żor.
Na liście 500. najlepszych liceów w całej Polsce na 443. pozycji znalazło się I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Karola Miarki, otrzymując tym samym odznakę Srebrnej Szkoły (to jednak spadek z 382. pozycji, którą szkoła zajmowała w 2020 roku). To niestety najsłabszy wynik „Miarki” w ostatnich trzech latach – w 2019 roku placówka uplasowała się na 349. miejscu.
Ranking 500. najlepszych techników również nie okazał się dla żorskich placówek najlepszy. W tej części badania jakości polskiej edukacji mamy tylko jedną szkołę i jest nią Technikum nr 1 w Zespole Szkół Budowlano-Informatycznych w Żorach. Tu jednak mowa o pozytywach.
Placówka zajęła 461. miejsce, awansując w stosunku do 2020 roku, kiedy znalazła się poza pierwszą pięćsetką. Szkoła otrzymała tym samym tarczę Brązowej Szkoły. Technikum uplasowało się również w Rankingu Maturalnym Techników 2021 na 257. pozycji, co również stanowi awans spoza najlepszych 300 szkół, gdzie znalazło się w 2020 roku i najlepszy wynik szkoły w ciągu ostatnich trzech lat.
Jak wypadły żorskie szkoły w tegorocznym rankingu miesięcznika „Perspektywy”?
Każda z trzech wymienionych placówek znalazła się również w rankingu według województw. „Miarka” uplasowała się na 49. pozycji wśród najlepszych śląskich liceów. W tej części rankingu możemy znaleźć również III LO z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Zbigniewa Herberta, które zajęło 121. miejsce (w rankingu głównym znalazło się poza pierwszym tysiącem szkół).
Technikum nr 1 w Zespole Szkół Budowlano-Informatycznych w Żorach zajęło 68. miejsce, a na 106. miejscu znalazło się Technikum nr 2 im. ks. prof. J. Tischnera (w rankingu głównym wypadło poza podstawową pięćsetkę, co stanowi potężny spadek z 277. pozycji zajmowanej w 2020 roku).
Licea ogólnokształcące oceniane są za pomocą trzech kryteriów - sukcesów szkoły w olimpiadach (25 proc. ogólnej oceny), wyników matury z przedmiotów obowiązkowych (30 proc.) i rezultatów z przedmiotów dodatkowych (45 proc.). Do sporządzenia rankingu wykorzystywane są dane ze źródeł zewnętrznych wobec poddanych ocenie szkół.
Ich źródłem są protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych i dane Systemu Informacji Oświatowej. Kryteria oceny techników są niemal identyczne z metodologią stosowaną w przypadku liceów. Dodatkowy czynnik stanowią wyniki egzaminu zawodowego (30 proc. ogólnej oceny).