W Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego odbyło się posiedzenie poświęcone przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i jego powiązaniom z rozwojem kolei dużych prędkości na Śląsku. Przedstawiciele władz wojewódzkich i parlamentarzyści omówili zaktualizowane założenia inwestycji, które łączą dwa dotychczasowe projekty – CPK oraz Kolej Plus – w jeden Spójny System Kolejowy dla Województwa Śląskiego.
Mniej wywłaszczeń i ochrona terenów rekreacyjnych
Nowa wersja projektu uwzględnia postulaty mieszkańców i samorządów. W Łaziskach Górnych przewidziano ochronę terenów rekreacyjnych, w Palowicach powstanie estakada, a w Mikołowie linia ma przebiegać w układzie dwutorowym z ograniczeniem zakresu inwestycji, która wcześniej wzbudzała sprzeciw społeczny.
— Ten projekt cały czas się rozwija i dopracowywany jest w oparciu o konsultacje społeczne. Poza aspektami technicznymi kluczowe są też kwestie gospodarki nieruchomościami – podkreśliła radna sejmiku Ewa Chmielorz.
W nowym wariancie zapowiedziano także ograniczenie ingerencji w zabudowę o 30% i zmniejszenie skali wywłaszczeń. Wprowadzony zostanie program dobrowolnych nabyć, który oferuje właścicielom nieruchomości rekompensatę w wysokości 120% wartości gruntu i 140% wartości budynków. Co istotne, środki zostaną wypłacone przed wydaniem nieruchomości.
Rewolucja w czasie przejazdów
Kluczowym celem projektu jest skrócenie czasu podróży między Katowicami a miastami województwa. Zgodnie z zapowiedziami:
- Katowice – Rybnik: 24 minuty (obecnie 45 minut)
- Katowice – Żory: 20 minut (obecnie 60 minut)
- Katowice – Mikołów: 10 minut (obecnie 20 minut)
- Katowice – Jastrzębie-Zdrój: 35 minut (obecnie brak bezpośredniego połączenia)
Dla porównania – podróż autobusem z Katowic do Jastrzębia-Zdroju trwa nawet 80 minut, a samochodem około godziny. Nowe połączenia znacząco zwiększą mobilność w regionie.
Międzynarodowe połączenia z serca Śląska
Zaktualizowany system kolejowy przewiduje także szybkie połączenia międzynarodowe. Według planów:
- Katowice – Ostrawa: 37 minut
- Katowice – Praga: 2,5 godziny
- Katowice – Brno: 1 godzina 40 minut
- Katowice – Wiedeń: 2 godziny 45 minut
- Katowice – Budapeszt: 3 godziny 50 minut
Projekt wpisuje się w koncepcję nowoczesnej, ekologicznej i zrównoważonej mobilności w regionie.