Wiadomości z Żor

Na Śląsku większość miast ma swoje logo

  • Dodano: 2019-03-13 11:30, aktualizacja: 2019-03-15 10:24

Herbami polskich miejscowości zajmuje się Komisja Heraldyczna, która dba m.in. o symbolikę właściwą dla dziejów. Uregulowania nie uchroniły jednak wielu samorządowców od „psucia” herbów, choćby poprzez zmianę kształtu tarczy herbowej. Upust fantazji mogą za to dać podczas tworzenia coraz bardziej popularnych alternatywnych symboli, za pomocą których miasta komunikują się z potencjalnymi inwestorami, turystami oraz innymi grupami. 

Herby posiadają wszystkie polskie miasta, niezależnie od ich wielkości. Z kolei oznaczenia w postaci logo w 2016 r. posiadało 41 proc. wszystkich miast, w tym 25 proc. miast małych. Najniższy odsetek miast posiadających logo zidentyfikowano w województwach: opolskim (23 proc.), mazowieckim (23 proc.), świętokrzyskim (25 proc.), podlaskim (28 proc.). Natomiast najwięcej miast posiadających logo znajduje się w województwach: pomorskim (71 proc.), śląskim (70 proc.) i dolnośląskim (56 proc.). 

„Możliwym wytłumaczeniem tego wysokiego wskaźnika może być fakt, że są to regiony o wysokiej aktywności gospodarczej (śląskie, dolnośląskie) czy turystycznej (pomorskie), a właśnie aktywność w sferze marketingu terytorialnego, której przejawem jest logo, jest czynnikiem intensyfikującym ten rozwój. Miasto poprzez treść logo może pozycjonować się jako miasto nowoczesne, nastawione na przedsiębiorczość, lokowanie innowacji, turystykę biznesową czy też podkreślać tradycyjne walory historyczne, kulturowe, miejsce posiadające swoisty klimat. Pożądany wizerunek definiowany jest zarówno poprzez grafikę, jak i kolorystykę logo” – wyjaśniają Wawrzyniec Rudolf i Agata Wrześniewska-Szymańska, autorzy artykułu „Herby i logotypy małych miast - bliżej tradycji czy współczesności”.

Sygnet w logo Żor swoją stylistyką nawiązuje do kodu QR. Pomysł powstał przy okazji realizacji projektu e-informacji turystycznej „Odkryj Żory” opartej właśnie o te kody.

Ostatnio swoje logo otrzymała Metropolia Śląsko-Zagłebiowska: duża litera „M” z serduszkiem powyżej. Projekt – wybrany spośród pięciu finałowych – przygotowała firma Atelier Szeski Paweł Miszewski. Według zapowiedzi nowe logo ma stać się wyznacznikiem barw komunikacji miejskiej [tutaj link: https://rudaslaska.com.pl/i,slaskie-barwy-komunikacji-miejskiej-beda-ujednolicone,200274,1367801.html ]

Logo Katowic – serce z grafitowych oraz kolorowych pikseli – powstało w ramach starań Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jego autorem jest Wojciech Janicki, wykładowca poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego.

Ruda Śląska posługuje się prostym inicjałem: czerwoną literą „R” w kole, podobną do symbolu ochrony znaku towarowego - ®.

Logo Zabrza używane jest od 2008 r. Przedstawia trzy strzałki skierowane do wewnątrz, czyli do „serca”.

Hasło „Chorzów wprawia w ruch” nawiązuje do klubu piłkarskiego Ruch Chorzów, a logo wykorzystuje podwójny krzyż zakonu Bożogrobców, który widnieje również na chorzowskim herbie. Symbole używane są od 2011 r.Zielone

Logo Mikołowa zostało zaprezentowane w 2014 r. Zamkowe blanki nawiązują do górnej części mikołowskiego ratusza, a kielich tulipana ma przypominać, że Mikołów kojarzy się ze Śląskim Ogrodem Botanicznym.

Na Śląsku większość miast ma swoje logo

Następna informacja

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również