Coraz częściej organizatorzy komunikacji miejskiej odchodzą od biletów w tradycyjnej formie papierowej. Międzygminny Związek Komunikacyjny, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwiększył funkcjonalność systemu e-bilet. Bilety można także zakupić przy użyciu smartfona. Jak to zrobić? Gdzie doładować e-kartę? Sprawdź!
Bilety na smartfonie
Od miesiąca pasażerowie Międzygminnego Związku Komunikacyjnego mogą zdalnie kupić bilety przy użyciu smartfona. Nowy system nie tylko zdecydowanie ułatwia sam zakup, ale jest również bezpieczny pod względem epidemiologicznym. Unikamy bowiem kontaktu ze sprzedawcą.
Usługę uruchomiono pod koniec sierpnia. Przez miesiąc pasażerowie kupili w ten sposób blisko 6 tysięcy biletów jednorazowych. Najczęściej sięgali po bilety ulgowe na trasę od 8 do 12 przystanków. Popularnością cieszyły się także bilety na najdłuższe trasy – powyżej 18 przystanków. Kupiono także blisko 700 biletów okresowych. W tym zestawieniu dominuje bilet miesięczny ulgowy na wszystkie miasta i gminy. To około 40% całej sprzedaży.
– Dane te pokazują, że na tle innych podmiotów organizujących komunikację miejską, w MZK usługa ta cieszy się sporą popularnością. To dobry wynik – mówi Miłosz Olejniczak, reprezentujący łódzką firmę zajmującą się wdrożeniem projektu.
Przypomnijmy, że w aplikacji mobilnej "zbiletem" możliwy jest zakup biletu jednorazowego, natomiast na stronie internetowej zbiletem.pl biletu okresowego (miesięcznego, dwutygodniowego i tygodniowego). Po zakupie jest on również widoczny w aplikacji. Co ważne, dostęp do internetu konieczny jest jedynie podczas zakupu biletu.
Wspólny bilet
Od października bilet okresowy będzie obowiązywał także na obszarze komunikacji rybnickiej (ZTZ). W ten sposób MZK wznawia współpracę z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego. Jeden wspólny bilet okresowy to powrót do programu pilotażowego wdrożonego tymczasowo w marcu tego roku.
Wystarczy 10 sekund
Dystrybucja biletów jednorazowych odbywa się za pośrednictwem aplikacji mobilnej "zbiletem" dostępnej bezpłatnie w sklepach AppStore i Google Play w zależności od rodzaju telefonu. Logowanie do aplikacji następuje po podaniu numeru telefonu. Krok drugi to wybranie odpowiedniego biletu i formy płatności (podróżując w grupie, można kupić kilka biletów). Po dokonaniu zapłaty bilet, wraz z kodem QR, wyświetli się na ekranie urządzenia mobilnego działającego w systemie operacyjnym Android lub iOS (iPhone).
Posiadacze biletu okresowego zobowiązani są do rejestracji przejazdu po wejściu do autobusu. Należy w tym celu zeskanować kod QR umieszczony w kilku miejscach pojazdu, korzystając z funkcji skanowania kodu QR lub NFC. Bilet kupiony – niezarejestrowany wyświetlany jest w kolorze pomarańczowym (bilet nieważny). Po zbliżeniu do czytnika kolor zmienia się na zielony (bilet jest ważny).
Dostęp do Internetu konieczny jest jedynie podczas zakupu biletu.
Oprócz tego pasażerowie mogą skorzystać jeszcze z e-biletu
E-karta jest dyskietką wielokrotnego ładowania po wyczerpaniu środków pieniężnych, należy doładować ponownie kartę. System e-biletu ułatwia pasażerom sposób nabywania biletu i podróżowania autobusami komunikacji miejskiej organizowanej przez Międzygminny Związek Komunikacyjny. Płatność można zrealizować szybkim przelewem bankowym za pośrednictwem Operatora Płatności Elektronicznych bądź gotówką lub kartą płatniczą w wybranych miejscach na terenie działania MZK.
Jak doładować e-kartę?
E-kartę można doładować w kilku różnych miejscach. Przede wszystkim w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie MZK, w Punktach Doładowań Biletów (kwota doładowania minimum 5 zł) oraz w przyszłości w Terminalach Doładowujących.
Punkty Doładowań Biletów w Żorach:
- Kiosk Centrum Przesiadkowe
- ul. Męczenników Oświęcimskich 12a
- pn-ndz 6:00-21:00
- Filia UP - ul. Francuska 11
- pn-sb 9:00-21:00
- ndz 10:00-20:00
- Kiosk - Os. 700-lecia 16
- pn-pt 6:00-16:00
- sb 7:00-13:00
- Kiosk - Os. Ks. Władysława 2
- pn-pt 5:30-17:00
- sb 7:00-13:00
- Kiosk - Os. Sikorskiego 15
- pn-pt 6:00-18:00
- sb 6:00-14:00
- FHU Aga - Wodzisławska (obok policji)
- pn-pt 7:00-16:30
- sb 7:00-14:30
- Urząd Pocztowy - Wodzisławska 1
- pn-pt 7:30-19:30
- sb 7:00-13:00
W Punkcie Doładowań Biletów można:
- doładować e-portmonetkę kwotą minimum 5 zł, która jest od razu gotowa do wykorzystania na przejazdy;
- doładować e-bilet okresowy;
- nabyć elektroniczną portmonetkę na okaziciela.
Możliwe jest także doładowanie e-karty przez internetowy Serwis Doładowania Karty (SDK) z realizacją poprzez kasowniki doładowujące w każdym autobusie i w budynkach Urzędów Miast należących do Związku - tzw. aktywacja środków na karcie e-biletu. Doładowania online są możliwe tylko w przypadku e-kart spersonalizowanych.
Aby móc skorzystać z SDK należy zarejestrować swojego użytkownika na stronie e-biletmzkjastrzebie.com, a następnie w zakładce E-KARTA w kategorii STAN KARTY przypisać posiadaną e-kartę do swojego konta. Dwie ostatnie kategorie w zakładce E-KARTA służą do doładowań internetowych. Wpływ środków doładowania w serwisie SDK potwierdzony zostanie e-mailem, na adres wskazany przez pasażera. Czas pomiędzy dokonaniem przelewu a rejestracją płatności w systemie zależy od Operatora Płatności Elektronicznych, z którego usług korzysta Pasażer.
Środki doładowane internetowo są gotowe do ich aktywacji w pojeździe od 3 do 6 godzin od momentu wykonania przelewu. Aktywację środków na karcie e-biletu z doładowania online należy wykonać poprzez kasownik doładowujący w autobusie do 7 dni od przelewu. Aby aktywować środki z doładowania internetowego, należy dwukrotnie nacisnąć klawisz i na kasowniku i umieścić e-kartę w kieszeni kasownika.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ