Wiadomości z Żor

W dobrym świetle

  • Dodano: 2018-08-31 09:15

Dobre oświetlenie to kwestia bardzo ważna dla zdrowia oczu, naszego komfortu i dobrego samopoczucia. Ale również dla wystroju wnętrza, w którym staną lub zawisną lampy. Jak dobrać oświetlenie do siedziby firmy?

W miejscu, gdzie pracujemy, spędzamy kilka, a czasami nawet kilkanaście godzin dziennie. Pracodawca odczekuje od nas zaangażowania i wydajności. Ze swojej strony musi nam jednak zagwarantować odpowiednie warunki do wykonywania powierzonych zadań. Jedną z istotniejszych kwestii jest właściwe oświetlenie stanowiska pracy – bezpieczne, wygodne, o odpowiednim natężeniu światła. Wzrok to przecież jeden z najaktywniejszych naszych zmysłów, dlatego należy o niego dbać również podczas pracy. Lampy odpowiednie do biura oraz innych pomieszczeń firmy ma w swojej ofercie m.in. firma AJ Produkty.

 

Lampa na biurku

 

Gdy pracujemy przy biurku, powinna na nim stać lampa, bo nie zawsze możemy korzystać ze światła dziennego. Najlepiej lekka, przenośna, o przewodzie elektryczny długości przynajmniej 1,5 m, a najlepiej 3 m, aby łatwo było źródło światła ustawić w odpowiednim miejscu i manewrować nim w zależności od potrzeb. Moc tego typu oświetlenia waha się w granicach od 40 W do 100 W. Lampy nowej generacji posiadają ponadto możliwość regulowania natężenia światła. Na przykład model lampy biurkowej Apollo firmy AJ Produkty, ze ściemniaczem sterowanym dotykowo.

 

Ważne jest również miejsce, w którym umieścimy biurko wraz z lampką. Ponieważ naturalne światło jest najkorzystniejsze dla naszego wzroku, stół lub biurko należy w miarę możliwości ustawić w pobliżu okna, co w ciągu dnia zapewni maksymalny dostęp promieni słonecznych. Poprawi to nie tylko nasze samopoczucie, ale także będzie sprzyjać lepszej koncentracji. Często w czasie pracy przemieszczamy się z jednego pokoju biurowego do drugiego. Specjaliści BHP zwracają uwagę, że nie powinno być zbyt dużej różnicy w ich oświetleniu. Przy przechodzeniu ze strefy bardzo jasnej do bardzo ciemnej i odwrotnie oczy trudniej się adaptują i szybciej męczą.

 

Dwa w jednym

 

Lampka na biurku lub na stole do pracy to jednak nie wszystko. W miejscu wykonywania przez pracownika jego obowiązków powinny być co najmniej dwa źródła światła. Jedno – główne, rozjaśniające całe pomieszczenie, a drugie – lampa, której celem jest oświetlenie konkretnej powierzchni przy biurku. Jakie oświetlenie będzie odpowiednie w poszczególnych pomieszczeniach firmowych, określają normy bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z nimi natężenie światła emitowanego przez lampy w biurze powinno wynosić nie mniej niż 500 luksów. 1 luks to strumień świetlny o wartości 1 lumena, który pada na powierzchnię 1 metra kwadratowego. Na korytarzach wystarczy 300 luksów, a w pomieszczeniach magazynowych 200 luksów, jeśli pracują tam na stałe ludzie i 100 luksów, jeśli pracownicy bywają w nich sporadycznie.

 

Funkcjonalne i estetyczne

 

Odpowiednie ustawienie i natężenie światła w pomieszczeniach biurowych to nie wszystko. Dla firmy ważna jest również estetyka. Styl lamp oraz ich kolorystyka powinny być dopasowane do pomieszczenia. W biurach lepiej zrezygnować z opraw o wymyślnych kształtach, w jaskrawych barwach. Nowoczesne wnętrza doskonale komponują się z lampami o matowych kloszach lub z osłonami czy kratkami inspirowanymi zabytkowymi częściami maszyn. Przykładem jest lampa Magnum firmy AJ Produkty z ciemnym kloszem. Biura w stylu rustykalnym to z kolei miejsca dla lamp z matowymi kloszami, na przykład w kolorze matowej zieleni, oraz uchwytami imitującymi kute żelazo. Modne są także łańcuchy do lamp podwieszanych – jak w modelu Athena tej samej firmy.

 

Oświetlenie w firmie to jedna z najważniejszych kwestii. Odpowiednio dobrane pomaga w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa i wpływa pozytywnie na samopoczucie oraz efektywność pracowników.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.