Świadectwo energetyczne budynku to dokument, który wymagany jest od kwietnia tego roku dla każdego domu lub mieszkania przeznaczonego na wynajem czy sprzedaż. Konieczne jest jego okazanie np. w banku przy staraniu się o kredyt na zakup nieruchomości. W jaki sposób uzyskać certyfikat efektywności energetycznej i kto może go wystawić?
Kto może wystawić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Certyfikat energetyczny nieruchomości określa zapotrzebowanie mieszkania lub budynku na energię niezbędną do ogrzania, wentylacji i chłodzenia obiektu, a także ogrzania wody użytkowej. Do jego wystawienia konieczna jest analiza określonych dokumentów lub przeprowadzenie prac oceniających te aspekty w miejscu, którego dotyczy audyt. W związku z tym osoba, która sporządza świadectwo energetyczne (https://domoweswiadectwo.pl/swiadectwo-energetyczne/), musi mieć określone kwalifikacje i uprawnienia.
Zgodnie z przepisami wprowadzonymi przez ustawodawcę, audytor musi mieć skończone studia co najmniej w stopniu inżyniera na jednym z następujących kierunków: architektura, architektura krajobrazu, pożarnictwo lub inne, których program uwzględnia tematykę związaną z charakterystyką energetyczną budynków. Możliwe jest również wystawienie certyfikatu energetycznego (https://domoweswiadectwo.pl/certyfikat-energetyczny/) przez specjalistów z uprawieniami budowlanymi. Od osoby takiej wymaga się wiedzy z zakresu budownictwa, instalacji elektrycznych, wentylacji, ogrzewania, a także aktualnych przepisów prawnych. Wiedza z tego ostatniego zakresu jest konieczna, ponieważ obowiązek posiadania świadectwa energetycznego jest sukcesywnie rozszerzany, a najnowsza zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2024 roku.
Gdzie uzyskać certyfikat efektywności energetycznej?
W związku z tym, że obowiązek dotyczy tak dużej liczby właścicieli nieruchomości w naszym kraju, świadectwami energetycznymi zajmują się profesjonalne firmy posiadające obowiązkowy wpis do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej – np. https://domoweswiadectwo.pl/. Klient dostarcza wymagane dokumenty, aby audytor mógł dokonać analizy bez oględzin obiektu lub też ustalane są szczegóły prac na miejscu, w ocenianym domu lub mieszkaniu. Po przeprowadzonym audycie zlecający otrzymuje ważny przez 10 lat dokument, który określa klasę energetyczną nieruchomości, a także zawiera uzasadnienie oceny i propozycje termomodernizacji, które mogą podnieść uzyskany wynik. Na niektórych właścicielach budynków ciążą ponadto dodatkowe obowiązki – np. wywieszenie dokumentu w widocznym miejscu w obiektach przekraczających powierzchnię użytkową 500 m2, w których świadczone są usługi dla ludności.