Kiedy słyszymy słowo "silnik", w potocznym rozumieniu najczęściej nasze myśli podążą w stronę samochodów i tego, co mają pod maską. Silniki to jednak dużo więcej niż napęd aut osobowych. Stosuje się je w urządzeniach przemysłowych, domowych sprzętach AGD i wielu innych miejscach. Z oczywistych względów ciężko zastosować w takim przypadku silnik spalinowy. Na szczęście istnieje jego świetna alternatywa - są nią silniki elektryczne. Gdzie możemy je znaleźć i jakie są ich zastosowania?
Gdzie stosujemy silniki elektryczne?
Silnik elektryczny to maszyna, która zamienia energię elektryczną w energię mechaniczną. Znajdują one zastosowanie nie tylko w samochodach - ich niewątpliwą zaletą jest wszechstronność. Silniki tego typu napędzają autobusy, trolejbusy, skutery, tramwaje czy pociągi. Znajdzie się dla nich miejsce nawet w samochodach zasilanych silnikiem spalinowym - pełnią tam funkcję rozrusznika. Znajdujemy je w domach - w elektrycznych szczoteczkach do zębów, mikserach, robotach kuchennych i innych sprzętach AGD. Widzimy je na co dzień w otaczającej nas infrastrukturze - windach, obrotowych drzwiach, ruchomych schodach, elektrycznych szlabanach, centralach rekuperacyjnych czy klimatyzacjach.
To dzięki nim funkcjonuje większość światowej produkcji, gdyż napędzają linie produkcyjne, ale także wiertarki, tokarki, frezarki, zgniatacze, szlifierki, piły i szereg innych narzędzi.
Rodzaje silników elektrycznych
Jednym z polecanych producentów silników elektrycznych jest marka NORD. Wśród jej silników elektrycznych wyróżniamy:
- silniki synchroniczne,
- silniki asynchroniczne,
- silniki z zabezpieczeniem przed wybuchem.
Czym się różnią i jakie są ich szczególne cechy?
Silniki synchroniczne
Cechuje je wysoka sprawność, co przekłada się na niskie koszty energii. Stanowią idealny wybór do pracy w cyklu ciągłym. Używane są na całym świecie: w infrastrukturach lotnisk, sortowniach pocztowych, w pompach czy wentylatorach. Są łatwe w czyszczeniu, co pozwala na ich zastosowanie w branży spożywczej.
Silniki asynchroniczne
Wyróżniają się wyjątkową odpornością na przeciążenia - zarówno elektryczne, jak i mechaniczne, a także mnogością potencjalnych zastosowań. Gładkie są idealne dla przemysłu spożywczego, gdyż pozwalają na dokładne i łatwe czyszczenie. Jednofazowe i o zmiennej biegunowości z kolei sprawdzą się w urządzeniach przemysłowych. Trójfazowe są natomiast szczególnie solidne. Wśród nich wyróżniamy kilka podtypów.
- Standardowe - trwałe, cechujące się prostą konstrukcją i wszechstronnością.
Zmiennobiegunowe - idealne do zastosowań wymagających większej elastyczności. Pozwalają na pracę na kilku stałych prędkościach. Mogą zostać dostarczone w wersjach biegunów 4/2, 8/4, 8/2, 6/4 lub z układem Dahlandera.
Jednofazowe - do wyboru z obwodem Steinmetza, z kondensatorem roboczym lub z kondensatorem roboczym i rozruchowym. Oferują zakres mocy od 0,12 do 1,5 kW i możliwość zasilania z sieci.
Bez użebrowania - silniki o gładkich powierzchniach, łatwe do mycia i utrzymania czystości. Stworzone z myślą o miejscach, gdzie wymagany jest reżim sanitarny - np. przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
Silniki zabezpieczone przed eksplozją
Silniki tego typu mają dodatkowe zabezpieczenia. Przeznaczone są do stosowania w strefach szczególnie zagrożonych wybuchem. Ich konstrukcja pozwala na pracę w atmosferze pyłowej lub gazowej. Używa się ich m.in. w napędach pom, mieszadeł lub urządzeń dźwigowych. Występują w wersjach z ochroną przed wybuchem pyłu i przed wybuchem gazu.
Podsumowanie
Szacuje się, że ponad 2/3 energii używanej w przemyśle napędza silniki elektryczne. Są one oparciem współczesnej gospodarki i ciężko bez nich wyobrazić sobie współczesny świat. Postępujący rozwój technologii pokłada w nich nadzieję na ograniczenie problemu emisyjności transportu i być może w przyszłości silniki elektryczne będą odgrywały jeszcze ważniejszą rolę w otaczającym nas świecie niż robią to obecnie.