Czy od razu trzeba zakładać firmę, żeby zarabiać na własną rękę? Na szczęście nie. Polskie prawo przewiduje dodatkową możliwość, jaką jest prowadzenie działalności nierejestrowej. Warto wiedzieć, z czym wiąże się podjęcie takiej aktywności i jak na niej zarobić. Być może okaże się ona doskonałym dodatkowym źródłem dochodu.
Czym jest działalność nierejestrowa?
Definicja działalności nierejestrowej (nierejestrowanej, nieewidencjonowanej) znajduje się w przepisach prawa cywilnego. Zgodnie z nią jest to aktywność zorganizowana, prowadzona w sposób ciągły i wyłącznie we własnym imieniu, a do tego ma na celu zarabianie pieniędzy. Jako taka nie wymaga rejestracji w CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
W świetle prawa osoba prowadząca działalność nierejestrową nie jest przedsiębiorcą. Nie otrzymuje więc numerów NIP oraz REGON. Warto jednak pamiętać, że zyski są obłożone podatkami. Co więcej, na ludzi, którzy dorabiają w ten sposób, ustawodawca nałożył wiele ograniczeń. Głównie z ich powodu taką aktywność należy rozpatrywać wyłącznie jako dodatkową okazję do zarabiania pieniędzy.
Zasady prowadzenia działalności nierejestrowej
Dorabianie w ramach działalności nierejestrowej stanowi okazję dla milionów ludzi w Polsce. Niestety, nie wszyscy mogą skorzystać z takiej okazji do zarobienia dodatkowych pieniędzy. One same też nie są duże.
Kto może założyć działalność nierejestrową?
Osoby fizyczne mające częściową zdolność prawną, czyli między 13 a 18 rokiem życia. W tym przypadku pewne kwestie (np. podpisywanie umów z kontrahentami) wymaga jednak udziału opiekuna prawnego.
Osoby fizyczne mające pełną zdolność prawną, a więc ukończone co najmniej 18 lat. Co zrozumiałe, wszystkie formalności mają prawo załatwiać we własnym imieniu.
Pełnoletnie osoby fizyczne, które prowadziły rejestrowaną działalność gospodarczą, ale zawiesiły ją przynajmniej 60 miesięcy (5 lat) wcześniej. Pewne wyjątki od tej zasady obejmują niektórych rolników.
Komu nie wolno mieć działalności nierejestrowej?
- Osobom fizycznym, które mają rejestrowaną działalność gospodarczą.
- Osobom fizycznym, które prowadziły działalność rejestrowaną i zawiesiły ją mniej niż 5 lat temu.
- Osobom fizycznym, które zarejestrowały się w urzędzie pracy. Prowadzenie działalności nierejestrowej skutkuje utratą ubezpieczenia zdrowotnego i ewentualnego zasiłku.
Ile można zarobić na prowadzeniu działalności nierejestrowej?
Działalność nierejestrowa może przynieść przychody wynoszące nie więcej niż 75% minimalnego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę przewidzianego na dany rok. Do zysków wliczają się zarówno sumy już otrzymane od klientów, jak i kwoty od nabywców, którzy kupili towar w danym miesiącu, ale jeszcze za niego nie zapłacili.
Warto pamiętać, że przekroczenie minimalnej kwoty przychodów wiąże się z pewnymi konsekwencjami. Na szczęście nie są nimi kary finansowe. Urząd skarbowy uzna jednak, że działalność nierejestrowa stała się przedsiębiorstwem ze wszystkimi skutkami zmiany stanu prawnego.
Optymalizacja kosztów prowadzenia działalności nierejestrowej
Osiągnięte zyski nie mogą być zbyt wysokie, ale trzeba także zadbać o to, by działalność nierejestrowa była opłacalna. Właśnie dlatego już na starcie przyda się ograniczenie zbędnych kosztów. Wszyscy zainteresowani sprzedażą w internecie są w stanie m.in. wyeliminować wydatki na opłacanie magazynu.
Jak to możliwe? Dzięki dropshippingowi – modelowi logistycznemu polegającemu na przekazaniu całego procesu wysyłki zewnętrznemu podmiotowi. W takim układzie sprzedawca ma pełną kontrolę nad całym procesem, ale produkty fizycznie znajdują się w hurtowni i stamtąd trafiają w ręce klientów. Do niej mogą też wracać ewentualne zwroty.
Co ważne, nie tylko nie trzeba zastanawiać się, czy do dropshippingu potrzebna jest firma, ale także przejmować wydatkami na tę usługę. Sky-Shop proponuje jeden z kilku planów abonamentowych. Wszystkie zostały atrakcyjnie wycenione, dzięki czemu nie stanowią większego obciążenia zarówno dla budżetu działalności nieewidencjonowanych, jak i zarejestrowanych.
Rozliczanie przychodów z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowej
Jak wszyscy podatnicy, osoby dorabiające w ramach działalności nierejestrowej, powinny rozliczyć się z tego, co zarobiły. Z tego powodu już wcześniej należy prowadzić skrupulatne rachunki. O czym konkretnie trzeba pamiętać? Podatnicy są zobligowani do:
- ewidencjonowania sprzedaży na bieżąco;
- w pewnych przypadkach korzystania z kasy fiskalnej;
- wystawiania rachunków lub faktur na wniosek klienta;
- przestrzegania przepisów prawa konsumenckiego, w tym prawa do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od daty jego zakupu;
- w przypadku współpracy z kontrahentami – do zawierania wyłącznie umów-zleceń;
- rozliczania się formularzem PIT-36 według skali podatkowej.
Reklama działalności nierejestrowej
Bilans zysków i wydatków stanie się jeszcze korzystniejszy, jeśli zainwestuje się w reklamę. Na szczęście na działania marketingowe nie trzeba wydawać góry pieniędzy. W dużej mierze pomocą służy Sky-Shop. W wielu planach abonamentowych sprzedawcy dostają m.in. dostęp do dodatkowych kanałów sprzedaży, w tym portali aukcyjnych i porównywarek cen.
O widoczność w wyszukiwarkach można zadbać w jeszcze inny sposób. Potencjalnych klientów na stronę firmy nakierują słowa kluczowe. Zamieszczone w treściach na witrynie zostaną rozpoznane przez boty indeksujące Google. Tym samym pozycja strony w wynikach wyszukiwania wzrośnie. Istnieje duża szansa, że po dłuższym czasie strona znajdzie się w pierwszej dziesiątce podpowiedzi.
Dostosowanie się do algorytmów Google jest niezwykle ważne. Przyda się też skorzystanie z jego oferty reklamowej. Sprzedawca sam decyduje o formacie materiału promocyjnego (np. link sponsorowany lub większa pinezka w Mapach). Ponadto ma pełną kontrolę nad kosztem kampanii.
O czym jeszcze lepiej nie zapomnieć? Oczywiście o mediach społecznościowych. Dobrze prowadzony profil przyciągnie nowych kupców i przywiąże do marki starych klientów. Warto też pamiętać o możliwości reklamowania się na takich portalach.