Wiadomości z Żor

Deklaracja DN-1 online: Jak szybko rozliczyć podatek od nieruchomości?

  • Dodano: 2024-05-23 17:30, aktualizacja: 2024-05-24 21:02

Rozliczasz podatek od nieruchomości jako osoba prawna? Deklarację DN-1 możesz złożyć tradycyjnie w urzędzie lub przygotować i wysłać drogą elektroniczną. Sprawdź, jak prawidłowo, sprawnie i wygodnie rozliczyć podatek od nieruchomości online!

Zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania

Deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1 to dokument składany przez osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej. Czasem zobowiązane do tego są także osoby fizyczne. Dotyczy to sytuacji, gdy nieruchomość stanowi współwłasność osoby fizycznej i prawnej. W takich okolicznościach osoba fizyczna dopełnia wszystkich formalności na zasadach obowiązujących osoby prawne.

Zgłoszenia nieruchomości do opodatkowania należy dokonać w ciągu 14 dni od jej nabycia, przejęcia w użytkowanie wieczyste lub posiadanie. Na tym jednak nie kończą się obowiązki osób prawnych. W każdym kolejnym roku deklarację DN-1 będą musiały składać ponownie – do 31 stycznia.

Ważne! W deklaracji DN-1 należy każdorazowo wyliczyć podatek od nieruchomości do zapłaty. Nawet jeśli dane gruntu lub obiektu się nie zmieniły, nie powielaj danych z ubiegłorocznej deklaracji. Zmienić mogły się bowiem stawki podatku, które każdego roku są ustalane indywidualnie przez samorządy.

Składanie deklaracji DN-1 online

Aby wypełnić DN-1 online, możesz skorzystać z formularza interaktywnego lub kreatora deklaracji podatkowych. Formularz interaktywny to tradycyjny druk, w którym pola do uzupełnienia zostały podświetlone kolorem czerwonym. Część z nich uzupełnianie jest automatycznie, np. łączna wysokość zobowiązania podatkowego, obliczana na podstawie danych z wcześniejszych części druku.

Z kolei kreator Przyjaznych Deklaracji to narzędzie, które krok po kroku prowadzi użytkownika przez proces wypełniania DN-1. Za pomocą pytań i odpowiedzi oraz czytelnego wyboru kafelkowego system zbiera niezbędne informacje i uzupełnia wymagane pola. Na koniec następuje weryfikacja poprawności dokumentu. W razie potrzeby kreator wskaże na konieczność uzupełnienia braków lub dokonania poprawek.

Tak wypełnione dokumenty – deklarację wraz z wymaganym załącznikiem, można wysłać do organu podatkowego drogą elektroniczną lub je wydrukować i dostarczyć w formie papierowej.

Elektroniczna wysyłka deklaracji DN-1

Aby wysłać druk DN-1 online, musisz posiadać podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczną. Przekazanie deklaracji odbywa się przez platformę ePUAP. Jako potwierdzenie, że dokumenty dotarły do organu podatkowego, otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Wysyłka elektroniczna uznawana jest obecnie za najszybszą i najbezpieczniejszą formę komunikacji z urzędem gminy. Dzięki temu masz pewność, że dopełnisz obowiązków na czas.

Terminy płatności rat podatku od nieruchomości

W deklaracji DN-1 wyliczony podatek dzielisz na 12 rat proporcjonalnych. Każda jest płatna do 15 dnia miesiąca, z wyjątkiem raty za styczeń, płatnej do 31 stycznia. W rzadkich przypadkach, gdy roczna wysokość podatku od nieruchomości nie przekracza 100 zł, należy dokonać płatności jednorazowo – w terminie pierwszej raty.

Ważne! Urzędy gminy nie wydają odpowiedzi na złożoną deklarację DN-1. Kontakt nastąpi tylko w przypadku niejasności lub błędów w przekazanych dokumentach. 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.