Podczas ostatniej sesji, Rada Miasta Żory podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju elektromobilności w mieście Żory”.
Jest to dokument strategiczny, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju elektromobilności w mieście Żory, a co za tym idzie realizacja wizji rozwoju miasta, w którym jest czyste powietrze, zmniejszony hałas i po którym mieszkańcy miasta i osoby przyjezdne poruszają się bezpiecznie, szybko i wygodnie.
Określona w dokumencie wizja wynika z diagnozy obecnego stanu środowiska (stan jakości powietrza, przekroczenia w emisji hałasu), przestrzeni miejskiej i infrastruktury transportowej Żor, a także zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Uwarunkowania te uzasadniają realizację Strategii rozwoju elektromobilności, która ma m.in. przełożyć się na wzrost popularności pojazdów elektrycznych, wzrost zainteresowania społecznego rozwojem elektromobilności, rozwój branży elektromobilności, rozwój elementów smart-city w zarządzaniu miastem i jego przestrzenią, a w efekcie poprawę jakości stanu środowiska, w szczególności poprawę jakości powietrza i obniżenie poziomu hałasu, których źródłem jest transport.
Warto podkreślić, że na etapie tworzenia tej Strategii, Gmina Miejska Żory umożliwiła uczestnictwo w procesie budowania dokumentu szerokim grupom interesariuszy Strategii
Przeprowadzono badanie ankietowe oraz zorganizowane zostały spotkania informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami Żor (a także osobami tutaj pracującymi czy uczącymi się, bądź odwiedzającymi miasto ze względu na jego funkcje gospodarcze) oraz z uczniami żorskich szkół ponadpodstawowych, podczas których przedstawiona została idea rozwoju elektromobilności w mieście. Ponadto projekt dokumentu został także przekazany do konsultacji społecznych, które odbyły się w dniach 17 grudnia 2020 r. - 4 stycznia 2021 r. Zgłoszona została 1 uwaga, która została uwzględniona w projekcie dokumentu.
Dokument pn. Strategia rozwoju elektromobilności w mieście Żory dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu GEPARD II – transport niskoemisyjny - Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności.