W środowisku marketingu internetowego funkcjonuje bardzo popularne powiedzenie, które brzmi: „Content is a king”. Oznacza to, że treści odgrywają kluczową rolę w procesie pozyskania uwagi odbiorców, a następnie sprzedaży produktów bądź usług. Content nie odnosi się wyłącznie do komunikatów w formie tekstowej. Zakres znaczeniowy tego określenia obejmuje również grafiki, nagrania głosowe oraz materiały wideo.
Content marketing z roku na rok umacnia swoją pozycję na rodzimym podwórku. O jego znaczeniu świadczy ilość treści, które codziennie tworzy klasa kreatywna na rzecz małych, średnich i dużym firm. Warto też nadmienić, że już 88% marketerów z sektora B2B uwzględnia ten instrument w swojej strategii promocyjnej.
Content marketing w kiepskim wydaniu
Treści muszą nieść za sobą wartość, aby zyskać aprobatę wśród odbiorców z rozmaitych branż. Czym jest dobry tekst w kontekście marketingowym? Udana publikacja musi przybrać ciekawy styl oraz posiadać walory praktyczne z punktu widzenia grupy docelowej. Ponadto jej zawartość musi być przygotowana z myślą o konkretnym audytorium. Jednym z podstawowych zagrożeń w kontekście content marketingu jest zjawisko określane jako duplicate content. W uproszczeniu można je tłumaczyć jako powielenie cudzej albo własnej twórczości. Takie praktyki mogą wywierać negatywne skutki na przebieg procesu pozycjonowania stron internetowych.
Duplicate content może wystąpić również, gdy identyczny opis zostanie osadzony na większej liczbie witryn. Co ciekawe, taka sytuacja wcale nie musi oznaczać, że konkurencja podkradła jakieś treści. W wielu przypadkach administratorzy stron kompletnie nie mają pojęcia, że padli ofiarą opisywanego zjawiska. W jakich sytuacjach może do tego dojść?
Outsourcing treści
Zagrożenie może pojawić się w sytuacji, gdy nie piszesz tekstów samodzielnie. Zamiast tego korzystasz z usług zewnętrznych webwriterów i copywriterów SEO. W takich okolicznościach musisz mieć świadomość, że stawki dla autorów mogą wynosić zaledwie kilka złotych za opracowanie strony A4. W takiej sytuacji twórcy mają w zwyczaju ułatwiać sobie pracę i posiłkować się innymi źródłami. Oczywiście nie ma nic złego w czerpaniu inspiracji, ale w tym przypadku dochodzi nawet do kopiowania cudzej twórczości.
Zawartość witryny
Co ciekawe, zjawisko duplicate content może wystąpić również wśród tekstów zgromadzonych na twojej stronie internetowej. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy oferujesz jeden produkt w kilku rozmiarach bądź wersjach kolorystycznych. Wówczas opis na każdej podstronie produktowej prawdopodobnie będzie identyczny albo bardzo podobny.
Jak Google reaguje na powielanie treści?
Roboty wyszukiwarki są wyczulone na punkcie powielonych treści. Jeśli na twojej stronie znajdą się jakieś duplikaty, możesz na pewno spodziewać się obniżonej pozycji w wynikach wyszukiwania. W niektórych przypadkach zdarza się również, że algorytm nakłada filtr na witrynę albo nakłada całkowitą blokadę.