Sprzedaż firmy jest czynnością, do której nie powinno podchodzić się bez uprzedniego przygotowania. To skomplikowany proces, którego nie da się sfinalizować w ciągu jednego lub dwóch dni. Bardzo łatwo o błędy związane ze sprzedażą przedsiębiorstwa. Zobacz, które z nich należą do tych najczęściej popełnianych i zobacz, jak ich uniknąć.
Pośpiech i presja czasu
Zdarza się, że decyzja o sprzedaży firmy podejmowana jest zbyt późno, w związku z czym podmioty, które uczestniczą w tym procesie, już na starcie są poddane presji czasowej. Spóźnione rozpoczęcie przygotowań do transakcji lub odwlekanie procesu powoduje, że trudno o rzetelne oszacowanie wartości firmy, czy odpowiednią weryfikację kontrahentów, szczególnie, gdy strony decydują się nie współpracować z firmami oferującymi profesjonalną pomoc i doradztwo biznesowe. W takiej sytuacji dojść może do ryzyk związanych z ujawnieniem informacji poufnych, uchybień formalnych czy niedoszacowania ryzyk związanych z transakcją, przez co kontrahenci mogą narazić się na konsekwencje prawne. Oprócz tego duże ryzyko bierze na siebie sprzedający, ponieważ, gdy to jemu zależeć będzie na jak najszybszej finalizacji transakcji, naraża się na naciski i próby przeforsowania mniej korzystnych warunków przez drugą stronę.
Zbyt emocjonalne podejście
Przedsiębiorstwo jest dla wielu osób owocem ciężkiej pracy, o który dbało się przez lata. Powoduje to, że sprzedający mogą kierować się zbyt emocjonalnymi argumentami, które przesłaniają realne spojrzenie na sytuację rynkową. Ryzyko powstające w ten sposób jest bardzo szerokie – osoby takie mogą odrzucać profesjonalną pomoc lub bardziej merytoryczne porady ze swojego otoczenia, żądać zawyżonej kwoty nieadekwatnej do warunków na rynku, a nawet generować sytuacje prowadzące do konfliktów z zainteresowanymi. Z tego powodu warto zdecydować się na rzetelną pomoc specjalistów, którzy przeprowadzą Cię przez cały proces i uwzględnią w nim takie elementy, jak wycena firmy.
Brak właściwej wyceny firmy
Kwota, jakiej sprzedający może oczekiwać od drugiej strony transakcji, powinna zostać ustalona po przeprowadzeniu wyceny przedsiębiorstwa. Do jej wykonania konieczny jest m.in. dobór odpowiedniej metody wyceny, którą ustala się na podstawie celu, do jakiego ma służyć, czy charakterystyki działalności przedsiębiorstwa. Może uwzględniać takie elementy, jak wyceny udziałów w firmach porównywalnych, wyceny marek, technologii, czy innych dóbr niematerialnych. W jej trakcie ważny jest dostęp do dokumentacji finansowej przedsiębiorstwa, planów rozwojowych, a także poziomu zobowiązań ze szczególnym uwzględnieniem kredytów i pożyczek. Proces wyceny powinien opierać się zatem na maksymalnie dużej ilości dostępnych danych dotyczących zarówno obecnej sytuacji firmy, jak też jej perspektyw i warunków rynkowych.