Wiadomości z Żor

Kto lepszy - pracownik na etat, czy freelancer?

  • Dodano: 2024-05-08 18:00, aktualizacja: 2024-05-09 18:13

Wybór pomiędzy pracownikiem zatrudnionym na etacie a freelancerem nie zawsze jest oczywisty. Firmy nie zawsze wiedzą, która opcja jest dla nich bardziej opłacalna oraz nie znają korzyści związanych z jedną i drugą formą zatrudniania. Jakie rozwiązanie jest lepsze dla firm? Zatrudnianie pracowników na etat, czy korzystanie z usług freelancerów?

Etatowiec czy freelancer - kogo wybrać?

Pytanie o wyższość pracownika etatowego nad freelancerem i odwrotnie jest nieco prowokacyjne. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, a wybór zależy od indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa w danym momencie. Na początkowym etapie rozwoju część firm decyduje się na współpracę z freelancerami i rozliczanie projektowe, natomiast po pewnym czasie, gdy pracy jest więcej - zatrudnia pracownika na etat. Możliwość wybierania pomiędzy freelancerami a pracownikami zatrudnianymi na etat 
pozwala elastycznie zarządzać zespołem oraz korzystać z nowych rozwiązań dostępnych na rynku.

Pracownicy etatowi i freelancerzy mają swoje zalety, dlatego warto je poznać, by podjąć rozsądną decyzję co do zatrudnienia specjalisty. Dzięki przemyślanej decyzji firma współpracuje z najlepszymi fachowcami z branży, optymalizuje koszty zatrudniania pracowników i przyśpiesza realizację różnych projektów. Jakie są plusy pracowników na etacie i freelancerów?

Kiedy lepszy jest pracownik etatowy?

Zatrudnienie pracownika na etat opłaca się w firmach, które mogą pozwolić sobie na ponoszenie regularnych, znacznych obciążeń podatkowych i socjalnych. Jeśli przedsiębiorstwo ma wystarczająco dużo klientów i osiąga stałe zyski, poradzi sobie z comiesięcznym opłacaniem składek na ubezpieczenie i zaliczek na podatek dochodowy. 

W dużych firmach łatwiej o pozyskanie środków na szkolenie pracownika i rozwijanie jego umiejętności w obrębie przedsiębiorstwa. Jest to ważne w przypadku firm dysponujących poufnymi danymi, gdyż ogranicza rotację pracowników i zwiększa bezpieczeństwo danych wrażliwych. Szkolenia podnoszą kwalifikacje specjalisty na etacie, dlatego firma nie musi korzystać z usług freelancerów. Tym samym, nie musi udostępniać im poufnych informacji oraz tworzyć skomplikowanych umów z klauzulami poufności.

Zatrudnienie pracownika na etat to dobra decyzja w sytuacji, gdy firma ma dużo czasu na realizację zadań i duży budżet na rekrutację. Bez presji czasowej pracownik na etacie może stopniowo wdrażać się do pracy w danym zespole. Dzięki temu przedsiębiorstwo zatrudnia specjalistę na stałe i przygotowuje go do efektywnej pracy na danym stanowisku.

Kiedy lepszy jest freelancer?

Zatrudnienie freelancera opłaca się przedsiębiorstwom, które mają ograniczony budżet na wykonanie różnych zadań. Firma płaci freelancerowi wyłącznie za wykonane zadanie, co zwiększa efektywność finansową. Nie ponosi kosztów ubezpieczeń i podatków, a fakturę za wykonane usługi może zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności. Freelancing daje możliwość skorzystania z optymalizacji podatkowej przez obie strony umowy, dlatego zewnętrzny specjalista i zatrudniająca go firma zarabiają więcej.

Z usług freelancera warto skorzystać, gdy konieczne jest szybkie rozpoczęcie prac nad danym projektem. Jeśli przedsiębiorstwo nie ma czasu na przeprowadzenie rekrutacji i chce rozpocząć pracę od zaraz, zewnętrzny specjalista zrealizuje zlecenie szybko i sprawnie. Ponadto opłacalne jest korzystanie z pomocy freelancerów, gdy po realizacji projektu dany specjalista nie jest już potrzebny w firmie. Takie rozwiązanie sprawdza się również, gdy przedsiębiorstwo potrzebuje eksperta o rzadkiej specjalizacji. Gdy trudno znaleźć danego eksperta na rynku, zatrudnienie freelancera może okazać się jedynym dostępnym wyborem.

Rośnie liczba firm zatrudniających freelancerów

Zatrudnienie pracownika na etacie lub freelancera umożliwia skalowanie zespołu zgodnie z potrzebami firmy. Freelancerzy o różnych kompetencjach są dostępni praktycznie od razu, podczas gdy przyjęcie etatowca do pracy i wdrożenie go w działania zajmuje co najmniej kilka tygodni. Sposób skalowania zespołu powinno się zatem dopasować do potrzeb firmy, jej możliwości finansowych i zakresu bieżących zadań do wykonania.

Skalowanie zespołu z pomocą freelancerów i zatrudnianie zewnętrznych specjalistów jest coraz powszechniejsze, dlatego warto o nim pomyśleć, nawet gdy w firmie pracują głównie osoby zatrudnione na etacie. Badania przeprowadzone przez Freelancehunt wskazują, że w 1 na 4 firmy pracuje od 20 do 40% zewnętrznych specjalistów (źródło: https://www.egospodarka.pl/185540,Freelancerzy-rozchwytywani-Sa-najnowsze-doniesienia-z-rynku,1,39,1.html). Odsetek firm łączących zatrudnienie na etacie z korzystaniem z usług wolnych strzelców na świecie rośnie, dlatego można się spodziewać, że polskie firmy również będą podążać tą ścieżką.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.