Wiadomości z Żor

Co dalej w sprawie CPK?

  • Dodano: 2025-03-20 10:45

Wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Spotkanie w Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego związane było z nowymi założeniami budowy CPK.

Briefing prasowy

Posiedzenie poprzedził briefing prasowy z udziałem m.in. Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługi, wojewody śląskiego Marka Wójcika, parlamentarzystów, posłanki Gabrieli Lenartowicz oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka i Ewy Chmielorz - przewodniczącej Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego.

- Jest to projekt, który poddaliśmy głębokiej analizie. Przede wszystkim wymagał takiej korekty, by jego konstrukcja i realizacja nie opierała się na ludzkiej krzywdzie, bo z takim zjawiskiem, czego efektem były protesty społeczne, mieliśmy do czynienia – zaakcentował marszałek Wojciech Saługa.

- Na nowym projekcie szybkich kolei skorzystamy nie tylko w wymiarze międzynarodowym, ale przede wszystkim regionalnym. Pasażerowie szybciej będą jeździć pomiędzy miastami aglomeracji – wskazał Piotr Malepszak.

Zmiany w czasie przejazdu

Nowe rozwiązanie ma przede wszystkim skrócić czas przejazdu z Katowic do sąsiednich miast. I tak ze stolicy województwa do Rybnika mielibyśmy dojechać w 24 minuty, a nie w 45 minut (czas skrócony o 47 proc.), do Żor w 20 minut (obecnie jedziemy godzinę), do Mikołowa w 10 minut (teraz jedziemy 20). Jak na razie nie ma jeszcze bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem-Zdrojem, ale już po jego uruchomieniu czas przejazdu wyniesie 35 minut. Dla porównania, z Katowic do Jastrzębia podróż autobusem zajmuje obecnie nawet 80 minut, a samochodem jedziemy około godziny.

W 37 minut dojedziemy z Katowic do Ostrawy, podróż na odcinku Katowice – Praga zajmie 2,5 godziny, Katowice – Brno to czas 1 godzina 40 minut, w Wiedniu jadąc ze stolicy regionu, znajdziemy się już w 2 godziny 45 minut, a w Budapeszcie w 3 godziny 50 minut.

Zmiany w dotychczasowym projekcie

Spójny System Kolejowy uwzględnia zmiany w dotychczasowym projekcie. I tak np. w Łaziskach Górnych przewidziano lepszą ochronę ważnych dla gminy terenów rekreacyjnych, w Palowicach powstanie estakada, w Mikołowie będzie poprowadzony układ dwutorowy z ograniczeniem zakresu inwestycji CPK, który budził spory sprzeciw społeczny.

Ten projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Obok spraw technicznych kluczowe są tu kwestie gospodarki nieruchomościami – zaznaczyła radna Sejmiku Ewa Chmielorz.
Zmniejszenie ingerencji w zabudowę

Według projektu, mniejsza o 30 procent będzie ingerencja w zabudowę, a skala wywłaszczeń ograniczona. Uruchomiony zostanie kolejowy program dobrowolnych nabyć, który zakłada wartość rynkową nieruchomości powiększoną o 20 procent dla gruntów i 40 procent dla budynków i naniesień, a całość środków przy sprzedaży nieruchomości będzie przekazana długo przed jej wydaniem.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zory.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również